Politikk og samfunn

Claudia Scott: Vil ha opprør mot Byrådet i Oslo

– Nordmenn er veldig tro mot autoriteter. Men det er ikke slik at vi som protesterer mot å fjerne parkeringsplasser og erstatte dem med sykkelfelt er på feil side, mener Claudia L. Scott.

Tekst: Pål H. Christiansen.
Portrettfoto: Sanne Kvitnes

Claudia L. Scott (63) er blant av våre mest kjente artister. Hun har bemerket seg som sanger, musiker, komponist og tekstforfatter innen genrer som roots og country, samt poprock med røtter i tradisjonell americana. Hun vant Spellemannsprisen senest i 2014 for countryplaten Follow the Lines og pleier karrieren fra sin leilighet på Frogner.

Driver med symbolpolitikk
– Det var tragisk at Juels 33 Kolonial på hjørnet av Colbjørnsensgate og Niels Juelsgate måtte stenge på grunn av de nye sykkelfeltene der og flytte. Den butikken har betydd mye for meg og veldig mange andre mennesker i tredve år, sier Scott, som bor i Tors gate og tidligere har bodd i Jørgens Moes gate et stenkast unna på Briskeby.
Bortsett fra noen år i USA har den opprinnelige bergenseren levd i Oslo i hele sitt voksne liv. Hun synes det er en merkelig politikk som nå føres i hovedstaden under det rødgrønne byrådet.
– Jeg har alltid vært miljøbevisst. Det er en livsstil og jeg føler ikke at mitt avtrykk på miljøet er større enn andres. Det er helt søkt at lille Oslo skal ha alle disse restriksjonene når det gjelder bilbruk i den tro at det redder verden. Samtidig raserer vi naturen med vindmøller. Jeg skjønner ikke hva de tenker på, sier hun.

Overkjører lokaldemokratiet
Bakgrunnen for intervjuet er den forestående etableringen av nye sykkelfelt i Gyldenløvesgate som vil fortrenge nærmere 200 sårt tiltrengte beboerparkeringsplasser. Mange mener det kommer til å forandre en av byens vakreste gater til det verre. Flere har også uttrykt at fjerningen av gateparkeringen tvinger dem til å flytte fra området.
Prislappen er på rundt 26 millioner kroner. Den totale sykkelsatsingen i Oslo beløper seg til 13,5 milliarder kroner i årene som kommer.
I Bydel Frogner var det 13 representanter som stemte mot sykkelfeltene i Gyldenløvesgate. Men de eneste som stemte for, de to medlemmene fra MDG, ble hørt.
At byrådet ikke tar hensyn til de lokale ønskene, men vil kjøre gjennom prosjektet, opprører både Scott og veldig mange andre i bydelen. De mener det er fullt mulig å la en sykkelrute gå i en gate med blandet trafikk og parkerte biler som i Gyldenløvesgate, der det er brede fortau, en ridesti mellom trærne og lite biltrafikk.

Må ha bil på jobb
For Claudia Scott selv vil fjerningen av parkeringsplassene få store konsekvenser. Hun bruker bilen sin til alle spillejobber som er innenfor kjøreavstand fra Oslo og kommer vanligvis hjem igjen midt på natten. Da må hun finne seg en parkeringsplass så nær leiligheten som mulig.
– Jeg har med meg forsterker, kanskje flere gitarer og en koffert på jobb som jeg skal holde styr på. Jeg kan ikke ta trikk eller taxi. Kollektivtransport fungerer ikke for oss musikere. Det lar seg bare ikke gjøre. Jeg kan jo ikke bære utstyret på ryggen.
– Som kvinne føler jeg meg heller ikke trygg alene ute i gatene sent på natten. Rett rundt hjørnet for meg i Gyldenløvesgate har det til nå alltid vært en plass å finne, sier hun.

Dyrt med garasje
Om Oslo Kommune virkelig tar bort parkeringsplassene i Gyldenløvegate er hun forberedt på å måtte selge bilen. Da må hun eventuelt leie hver gang hun skal avgårde på jobb eller i andre nødvendige ærend med bil. Det blir fort veldig mye styr, mener Scott.
– Jeg har begynt å tenke på om jeg heller skal overnatte når jeg er på jobb istedenfor å komme hjem uten å finne parkeringsplass om natten. Men det blir et stort innhugg i budsjettet, sier hun.
Egen garasje i området er vanskelig å finne og blir også en stor utgift på 2.500-3.000 i måneden.
– Det har jeg rett og slett ikke råd til, konstaterer artisten, som har beboerparkering som andre i området og har betalt for den ut 2021.
– Men ettersom de tar vekk flere og flere parkeringsplasser blir det jo vanskeligere og vanskeligere. En leiebil vil heller ikke løse parkeringsproblemet. Ja, hva skal man gjøre? spør Scott, som er oppgitt over dem som vil ha sykkelfelt i Gyldenløvesgate og som selv lever på den grønne gren med garasje eller egen hage med biloppstillingsplass.

En by for alle – ikke bare syklende
– Er det virkelig slik at Oslos Kommune fjerner parkeringsplassene her hos oss og lager sykkelfelt for alle som bor utenfor vår bydel? Er de for dem som har en eller to biler i garasjen hjemme og vil ha friheten til å sykle gjennom bydelen vår når de skal på jobb og må ha en to-felts sykkelvei? undrer artisten.
– Er det greit at dette skjer mot bydelens ønsker og på bekostning av alle som bor her? Dette opplever jeg som diskriminerende. Dersom vi ønsker et mangfold i byen vår må den være til for alle aldersgrupper – unge, gamle og uføre – og ikke bare syklende. Hva med våre rettigheter?
– Jeg bare spør, for denne politikken minner mer om noen land med totalitært styre som vi ikke liker å sammenligne oss med, synes Scott, som ønsker at mange av byens innbyggere samler seg og demonstrerer mot Rådhuset og viser sin misnøye med byrådets politikk.
– Byråd Lan Marie Berg (MDG) mener sykkelfeltene i Gyldenløvesgate må bygges og at det handler om prioriteringer. Prioriteringer for hvem? Har vi et demokrati i Norge? Vi vil ha levende byer i Norge der folk bor og må sloss for å ha et demokrati. I tilfellet med Gyldenløvesgate blir flertallet ikke tatt hensyn til, og det på en moraliserende måte. Vi er i vår fulle rett til å protestere, mener Claudia Scott.

Foto: Annette Larsen

Share this: