Nyheter

Flytter fra parkeringshelvetet

– Mange av våre kunder har sett seg lei på byrådets herjinger med parkeringsplasser, sier Harald Arntzen.

Harald Arntzen eier og driver Viken Transport & Håndverkertjenester AS. Bedriften ble startet opp i juni 2020 og har siden hatt store og små flytteoppdrag i Oslo og omegn.

Hjelper folk ut av Oslo
– Våre oppdrag retter seg som regel mot privatmarkedet og vi har en del oppdrag i bykjernen og rundt. Det er for det meste små og store familier som vi flytter for, forteller Arntzen, som primært har sett at flyttingen går ut fra Oslo til distriktene.
Ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå flyttet i 2020 rundt 33 000 personer inn til Oslo fra andre kommuner, mens 36 076 osloboere valgte å flytte ut av hovedstaden. Til sammenligning lå 2019-tallet for utflyttere på 32 150.
Det er nærliggende å tro at den økende utflyttingen har en sammenheng med at flere nå ikke får livet til å fungere med den politikken som føres når det gjelder bilbruk i Oslo. Dette er også Harald Arntzens inntrykk som flyttemann.
– De som har biler flytter ut av Oslo. De har sett seg lei på de vanskelighetene byrådets politikk medfører når det gjelder parkering. Dette er den mest brukte grunnen vi får av våre kunder, fremholder Arntzen.

Flytter etter barnebarna
Arntzen har også registrert at det er eldre som velger å flytte ut av Oslo. Som regel er dette besteforeldre som ønsker å være i nærheten av familien sin. Begrunnelsen er gjerne at de har vanskelig for å ha bil på grunn av begrensede parkeringsmuligheter der de bor i byen.
Som eksempel trekker han frem et eldre ektepar som hadde bodd på Sandaker mesteparten av livet. Barnebarna bodde på Lørenskog og foreldrene var avhengig av at besteforeldrene kom for å passe dem. Da måtte de bruke bilen frem og tilbake mellom Oslo og nabokommunen. Men det var blitt nesten umulig for dem å få plass til bilen i gaten.
– Det kostet for mye med beboerparkering, og det var slettes ikke sikkert at de fikk plass til parkering for bilen selv med den. De så seg nødt til å flytte for å kunne hjelpe datteren sin med barna. Så vi påtok oss flytteoppdrag for dem til Lørenskog, forteller Harald Arntzen.

Må alltid ha ekstra mann
– Hvordan påvirker byrådets politikk din egen virksomhet i form av tilgjengelighet, parkering og i det hele tatt fremkommeligheten i byen?
– Når vi har flytteoppdrag i sentrum må vi være tre stykker fordi en av oss må være med bilen hele tiden, ellers så risikerer vi bot. Det er vanskelig å gjennomføre et flytteoppdrag i Oslo sentrum på grunn av parkeringsrestriksjoner, sier Arntzen.
Et par dager før vi snakker med ham hadde han stått 20 sekunder i et sykkelfelt ved Kongensgate 14. Da han så at en betjent fra Bymiljøetaten var på vei mot ham, lukket han døra igjen på bilen og kjørte vekk, men da var det for sent. De hadde de allerede tatt bilde av bilen.
– Jeg er litt usikker på hva den boten koster meg ettersom jeg hadde kjørt. Men hjelpemannen min, som sto igjen, så at det ble skrevet ut en bot. Jeg kjørte rundt kvartalet og da jeg var tilbake igjen var han borte. Dette koster oss mye penger, så vi prøver å unngå bykjernen. Og vi må ta betalt av kundene for den ekstra mannen, sier Arntzen.

Oslos fremtid står på spill
Harald Arntzens firma driver også med håndverkertjenester, men tar som regel ikke oppdrag i Oslos bykjerne, da det koster firmaet for mye i bøter og parkeringsavgifter.
– Mange av våre kollegaer og samarbeidspartnere har den samme opplevelsen som oss, fremholder han.
– Hva tror du om utviklingen fremover?
 – Denne trenden vi har sett etter at Mdg-sekten og det håpløse byrådet kom til makten blir bare verre og verre. Jeg tror at så lenge det sittende byrådet og Mdg får ture frem som de vil, så går Oslo en usikker tid i møte.
– Hvis folk ikke blir mer bevisst på hva som skjer i Oslo og stemmer på Mdg-sekten videre, dør Oslo sakte ut. Det er folk som bor i bykjernen som stemmer på denne sekten, men de ser ikke hva som skjer med byen på lang sikt, mener Harald Arntzen. 


Share this: