Politikk og samfunn

Syklister i motvind

Slett ikke alle syklister er begeistret for den kostbare sykkeltilretteleggingen i Oslo. I denne lille enqueten lar vi motstemmene komme til orde.

Foto: Lynet Sægrov

Oslo Kommune bedriver omfattende propaganda for sykling. I årene som kommer skal det brukes milliarder på rød asfalt og ulike andre tiltak som langt på vei er finansiert av bompenger.

Det hevdes at folk i Oslo er overbegeistret for økt tilrettelegging for sykling, og det med tvilsom bruk av undersøkelser (se innlegg i Dagsavisen). Faktum er nok heller at mange syklister har en nyansert oppfatning av spørsmålet. Derfor utfordret vi syklister som opplever ting på en annen måte om å si litt om dette på facebooksiden Oslo for alle – Informasjonskontor for levende byliv.

Her kommer et knippe uttalelser i første omgang. Noen er anonyme, de fleste ved fullt navn. Flere vil bli lagt til etter hvert som de kommer inn. Legge gjerne din egen mening i kommentarfeltet, så de blir inkludert. Husk alder og hvilken bydel du bor i. Husk også at akkurat her er det motstemmene som skal få lyde. De politiske syklistene får komme til orde overalt ellers.

Ernst Stenersrød (46). Bor i Bydel Bjerke.
Jeg er syklist og bruker sykkel som et raskt og praktisk fremkomstmiddel til og fra butikk og jobb. Samtidig er jeg en ihuga bilmann. Som jobb, hobby, lidenskap og identitet er det bil som gjelder. Har rundt 20 biler i året blant veteraner, konebiler og annet. Det er rett og slett naturlig for meg å konstant følge med siden jeg også driver et verksted på Risløkka rett ved trafikkstasjonen og Haraldrud Gjenbruk . Så altså her snakker vi biler, lastebiler og Norges største trafikkstasjon, samt masse industri fra tidligere år. Her har de valgt å dundre på med sykkelideologen sin. Vi fikk beboerparkeringer som var et fryktelig pes men også normal infrastruktur ødelagt av primitive sykkelfelt som ikke ga logikk og er direkte farlige. Siden jeg både sykler, kjører lastebil, bil og MC har jeg alt på stell med tanke på trafikksikkerhet. Man kan jo trekke frem mange eksempler, men tar ett nå: I mange kryss /lyskryss har de rød sykkelstripe frem til krysset og så 1,5 linje i front slik at sykkel skal kunne stå og vente for så å komme først ut av krysset. Men når jeg står med lastebil, så klarer jeg ikke se hva som er rett i front av vår lastebil.
Tilbake til det at jeg sykler. Jeg er ikke opptatt av miljø annet en at vi ikke kaster skrot i naturen og lever nøkternt. Men hva er poenget med alle disse tilretteleggingene? Har da syklet i årevis uten noe behov for støttejul og rød asfalt. Bare meningsløs sløsing.


Kristoffer Sjøthun (36) Bor på Helsfyr i Bydel Gamle Oslo
Syklet hver dag til jobb innenfor ring 1 (pålagt hjemmekontor nå om dagene) samt til sosiale sammenkomster. Pleier også å ha helgetur på sykkel rundt omkring i Osloområdet. Bruker sykkelfeltene der de finnes, holder trafikkreglene og takker når bilister stopper når de ikke trenger. Skal innrømme at sykkelfelt øker sykkeltrivselen når de er bra designet, er sammenhengende og finnes i trafikkerte gater (Grønlandsleiret feks).
Mener sykkelsatsingen er ren politikk fra MDG og det går mest på å redusere parkeringsplasser og bygge mest mulig rød asfalt, ikke kvalitet eller se konsekvenser. Sykkelfelt i rolige sidegater er totalt bortkastet, ville heller de brukte pengene på å gjøre det skikkelig på et par transport etapper med stor nytteverdi.
Har bodd i Danmark og der får en til både parkering og sykkelstier, men det er visst vanskelig her. Eier bil selv og vet hvordan det er. Har familie som er dårlig til beins og er et helvete med parkering hver gang vi må et ærend (ikke dårlige nok til HC parkering). Mener byrådet kun tenker på de unge/friske og at vinter/regnværsdager ikke eksisterer.

Merete Lindén Dahle (53) Bor i Bydel Grünerløkka.
Jeg elsker å sykle, men sesongen slutter i september for å unngå kronisk bihulebetennelse. Sykling er noe jeg gjør i skogen. Sykling i byen er helt grusomt. Det er ikke bilistenes skyld, men andre syklister og folk på ståmoped. Jeg tar trikk til og fra jobb enda avstanden er perfekt for sykling og gåing, og det er garasje på jobben til å parkere sykkelen. Før tok syklister hensyn til omgivelsene. Tilretteleggingen har fått frem det verste i mange. Nå føler jeg meg utrygg på sykkel i Oslo.

Mann (63). Bor i Bydel St. Hanshaugen.
Jeg sykler daglig hele året, men er også bilist når det føles mest praktisk.
Jeg er veldig sterkt imot idiotisk pengesløsing på tullete sykkeltiltak knapt noen har bedt om. Oslo burde vært satt under statlig administrasjon.

Anders Furulund (43) Bor på Ekeberg i Bydel Nordstrand.
Jeg sykler hver dag og hele året. MDG-folk mener at vi syklister burde føle ubehag.
Jeg syntes det var mye bedre å sykle før i tiden. Nå er det stadig trengsel i sykkelfeltet, feks i Dronning Eufemias gate. Det hender jeg sykler omvei i Schweigaards gate i stedet.
Sykkelgarasjer: Det er visst kommet noen sånne på Sagene nå, som så klart kun kommer til å bli benyttet av de som bor rett ved. (Disse kunne vært funksjonelle på feks Østbanen, men det burde koste de enkelte for bruk). Jeg skjønner ideen er å hindre biler, men kan man ikke sette opp skilt og bøtelegge i stedet for å bruke masse midler?
Tilskudd til kjøp av elsykkel: Jeg finner ikke denne ordningen nå, kun el-lastesykkel til bedrifter. Om man har råd eller faktisk lyst på en elsykkel til 20, 30 eller 50 lapper, trenger man ikke 10 tusen av fellesskapet. Dessuten er det enda bedre for klima og helse å fortsette med å sykle vanlig sykkel.

Henning Hansen (57). Bor på Bekkelaget i Bydel Nordstrand.
Jeg syklet mye til jobb i sentrum tidligere, men tør ikke lenger.
Biltrafikk forstår jeg, men ikke syklisters hjerneløse adferd.
Sesongen startet i april/mai, og jeg ga meg helt i starten av oktober.
Vintersykling er i utgangspunktet livsfarlig, men hvis man er så gal, så ødelegger saltmengden sykkelen for godt i løpet av vinteren.
Vi trenger ikke omfattende tilrettelegging for sykling. Byrådet kan bruke hele årsbudsjettet til Oslo, men vi kommer aldri til å bli en sykkelby!

Ole Bendik (59). Gyldenløvesgate i Bydel Frogner.
Jeg sykler hver dag til og fra jobb, samt på fritiden til handling, til båten osv.
Jeg synes fjerning av parkeringsplasser er en dårlig idé. Senk fartsgrensen i sentrumsstrøk til 25km/t og forby sykling på fortau.

Kari Amundsen (69) Bor på Refstad i bydel Bjerke.
Jeg har syklet hver dag i 62 år. Syklet vinter også, men de 2 siste årene setter jeg sykkelen i kjeller på vinteren. Kjører forsiktig, aldri hatt skade i trafikken, har heller ikke behøvd røde asfaltsykkelstier. Bilene tar ansvar hvis syklistene tar ansvar. Oslo må igjen bli et godt sted å leve for alle – for bil, syklister og alle mennesker.

Dan Siggerud (73)
Jeg sykler mye. Jeg elsker å sykle. Lange turer. Mange turer i Europa, og da jeg var 66 syklet jeg fra Fredrikshavn til Faro i Portugal. Og jeg sykler lengre treningsturer hver uke. Men aldri på Lan’s røde asfalt. Aldri vil jeg sykle i Bygdøy Alle’s sykkelfelt som har erstattet bussfeltet, og aldri vil jeg sykle i sykkelfelt som måtte komme i Gyldenløves gate. Byrådet, med Raymond og Lan i spissen, tar gleden og friheten fra folk som bor i byen, og sørger for at utenbysboende blir værende utenfor Oslo. Oslo har blitt en ugjestmild by.


Share this: