Colbjørnsensgate: Sykler kan ta arbeidsplasser på Frogner

-Jeg skjønner ikke hvorfor de må lage sykkelfelt og fjerne parkering her. Vi ser lite syklister og folk som bor her trenger parkeringsplasser til bilene sine, sier kjøpmann Edip Buga i Juels 33 Kolonial på Frogner.

Syklistaksjonens sommerpatrulje er tilbake på Frogner for å ta en prat med daglig leder Edip Buga i den populære butikken på hjørnet av Colbjørnsensgate og Niels Juelsgate. Forretningen omsatte for nesten 10 millioner kroner i 2018 og har 5 ansatte. Hit kommer kunder ikke bare fra strøket, men også med bil fra utenfor Ring 2 og 3, for å kjøpe frukt og grønt og delikatessevarer.

Bilkundene handler mer

Som beskrevet i tidligere artikler forsvinner alle parkeringsplassene i både Gyldenløvesgate og Colbjørnsensgate om ikke lenge. I kvartalet der Juels 33 Kolonial ligger, mellom Niels Juelsgate og Skovveien, skal det bli sykkelfelt på begge sider, akkurat som i Gyldenløvesgate, som ender der Colbjørnsensgate starter.

Edip Buga liker ikke å tenke på hvordan det skal bli når 200-300 parkeringsplasser forsvinner nesten fra Frognerparken til Slottsparken. 

-Da kan ikke bilene stanse utenfor her og handle lenger. Og det blir vanskeligere å parkere i sidegatene. Det vil utvilsomt gå utover omsetningen. Selv folk som bor i nærheten her handler ikke så mye uten bil som med. Uten bil blir det mer småhandling. Folk vil dra til andre butikker med parkering og handle større med bil, tror han.

Beboerparkering ga salgsnedgang

Innføringen av beboerparkering på Frogner førte til at det ble lettere å få parkeringsplass i området for beboerne. Men med beboerparkeringen forsvant samtidig 10 prosent av butikkens omsetning mer eller mindre på dagen.

-Konsekvensen ble at de av kundene våre som tidligere parkerte i området på dagtid og spaserte ned til byen på jobb, ble borte. Mange handlet hos meg før de skulle kjøre hjem igjen. Noen av dem var kjente og gode kunder som vi nå kanskje ser en gang i måneden, sier Buga.

Selv betaler han 6.000 kroner i året for å parkere varebilen sin i gaten. Men når han kommer på jobb klokken 12.00 etter å ha hentet varer, er det allerede vanskelig å finne plass, beboerparkeringen til tross.

Varelevering blir vanskeligere

Vareleveringen rett inn fra gaten forsvinner også når sykkelfeltene kommer til høsten. Da er planen at vareleveringen skal skje fra rundt hjørnet i Niels Juelsgate.

-Bakeriet i Gyldenløvesgate fikk til en ordning med parkering fordi de er avhengig av leveranser av mel gjennom rør fra bil. Vi har også bedt om å få til en løsning, men det har ikke blitt tatt hensyn til, sier kjøpmannen.

Butikken får levert varer hver dag, og Edip Buga er bekymret for hvordan det skal gå til vinteren når varene må fraktes over snø og is.

-Leverandørene bruker elektriske jekketraller for å belaste sine ansatte mindre. Slike traller fungerer ikke på vinterføre. Da blir det å bære alle varene til butikken fra bilen. Vi vet ikke hvor lenge det kan gå, sier han.

Les også: Gyldenløvesgate: Slaget på Frogner og Colbjørnsensgate: All parkering forsvinner



Share this:

Leave a Reply