Humle & Honning, litterært øl fra nord
Det er spennende tider for Liss Kanebog på Skavli Brygghus. Ølet hennes har fått skryt av eksperter og et av dem er inspirert av Pål H. Christiansens prisbelønte roman Humle & Honning fra 2001. Men hva slags øl er Humle & Honning blitt?
– Det er en Trippel IPA (Indian Pale Ale), altså en Ale som igjen er et toppgjæret øl og som gjærer i varmere omgivelser i motsetning til Lager som er et bunngjæret øl og som gjærer i kaldere omgivelser. Trippel viser til ekstra høy alkoholstyrke, IPA kan også vise til en noe høyere alkoholstyrke, men også kraftigere humling enn andre øl. Kraftig humling og høy alkoholprosent gir et holdbart øl. Jeg har også laget en svakere butikkvariant, Lille Humle & Honning, som er en ale, forteller Liss Kanebog.
– At det er humle i øl er jo velkjent. Er det vanlig også med honning?
– Honning i øl er velkjent og er nok brukt endel, men det er vel ikke akkurat det mannen i gata har hørt mest om – inntil Mr. Obama i Det Hvite Hus la ut sin egen oppskrift på honningøl: http://www.whitehouse.gov/blog/2012/09/01/ale-chief-white-house-beer-recipe .
Ble tatt av ølet
Liss etablerte brygghuset i begynnelsen av 2013. Siden har hun stått på og bygget og brygget. Nå er det meste på plass og de første ølflaskene er snart på vei til lokale Rema 1000 butikker, restauranter og forhåpentligvis Polet for de sterke variantene.
– Jeg kom over en artikkel om Klostergården Mikrobryggeri høsten 2012 og var solgt i samme sekund som jeg leste den. Jeg ville brygge øl! Det passet bra siden jeg trodde jeg var ute av arbeidslivet, sier bryggeren, som primært lager Ale i forskjellige varianter.
– Det finnes et mylder å velge fra, men jeg er ikke veldig opptatt av at det skal være typeriktig. Eneste kravet jeg har til ølet jeg produserer er at det skal være godt og at jeg skal ha noe for enhver smak. Både Macks ølbryggeri og Ringnes har gitt meg skikkelig gode tilbakemeldinger på de ulike øltypene, forteller hun.
Humle & Honning-boka kom som bestilt
Liss fikk anbefalt boken Humle & Honning av en chat-buddy som kalte seg Hoppetau for omkring 10 år siden, og den gjorde inntrykk, skal vi tro bryggeren på Evenskjær i Troms.
– Hun oppfattet muligens at jeg trengte å tenke på noe helt annet enn livet, læra, jobben og familien. Hun (Heidi) hadde så rett så rett, for boka satte alle tanker vekk og lot meg bare drømme meg avgårde i dette myke solskinnet som hele boka er innbundet i, slik at krefter kunne samles og ny dag kunne komme.
– Hvorfor ville du knytte ølet opp mot boken?
– Når det først ble snakk om å lage øl, så hørte jeg om dette Mr. Obama-ølet og det første som da slo meg var jo Humle & Honning. Det beste navnet på et øl noensinne! Det var bare å google frem selveste Forfatterens e-postadresse og spørre pent.
– Hvordan var prosessen for å finne frem til den perfekte resepten på Humle & Honning?
– Det er alltid vanskelig å vite hva som kan slå an, men jeg bestemte meg fort for at honning lett kan gi et altfor søtt øl. Jeg brygget det i noen omganger før jeg begynte å sende ølet for testing til deg. Tror vi var helt enige etter tredje smakinga.
– Det var vi. Men det var godt hele veien!
Bokdesigneren hjalp til
Liss Kanebog liker å lese, og leste spesielt mye før.
– Veldig mye og alt jeg kom over, fra leksikon, matematikkbøker, noveller og romaner til Agent X9 og Fantomet. Dessverre har jeg litt lite tid å sette av til lesing nå i dag, prøver litt faglitteratur om øl, men det er ikke helt enkelt når jeg heller vil brygge!
– Du har tatt inn elementer fra bokdesignet på etiketten. Hvordan fikk du til det?
– Jeg måtte jo spørre deg om dette var mulig, og for din del var det jo helt greit, men vi måtte høre med designeren av bokcoveret – Camilla Jakobsen – og hun sa ja. Hun re-designet coveret slik at etiketten skulle gå litt mer inn i den stilen jeg ønsker meg: litt røft og tøft.
– Godt øl og god litteratur. Hva er fellesnevneren?
– Tja, er det lov å si at begge representerer noe som i utgangspunktet er hyggelig? Å lese en god bok, drømme seg vekk, diskutere innhold med noen, det er litt det samme som å ta seg ei god øl.
Butikker er interessert
De største utfordringene ved å starte opp med ølproduksjon har ifølge Liss vært det papirmessige med stat og kommune.
– Ikke fordi de har gjort noe feil, men fordi jeg er særdeles utålmodig, konstaterer hun med selvinnsikt.
Tilbakemeldingene fra dagligvarekjeder og butikker har imidlertid vært veldig gode. Liss leverer i snart de første flaskene til den lokale Remabutikken, det vil si på Evenskjer, og så står 2-3 av butikkene i Harstad for tur.
– De er veldig positive og spente på produktene. Jeg har også vært i kontakt med Avinor, som gjerne vil ha inn noe lokalt på taxfreebutikken her på Evenes. Lokale restauranter og barer har også begynt å vise interesse.
Husets Frue på Skavli Brygghus: Liss Kanebog opplever stor interesse for ølet sitt i disse dager. Privatkunder og bedriftskunder kommer på besøk til gårdsbutikken og brygghuset. Bedrifter på blåtur legger turen innom og medias interesse er stor. Her er hun sammen med Arne Hjeltnes og Humle & Honning da TV2 var på Evenes Flyplass med Fly med oss.
Liss understreker at hun er småskalaprodusent på sin hals og ikke ønsker å gå nasjonalt og slett ikke internasjonalt, men å lage veldig godt øl for det lokale markedet.
– Og hva sier lokalmiljøet?
– Folk er kjempeglade for hva vi har fått til her. De handler øl og kommer tilbake for å handle mer. Det blir arbeidsplasser av dette, så alle er vel i grunnen fornøyde.
Heavy Metal-øl kan komme
I år håper Liss Kanebog å få produsert og solgt rundt 5-6000 liter øl. Målet vil være ca 25 000 liter årlig på sikt, om det er mulig.
-Utstyret vil få kjørt seg til etterhvert sånn at jeg finner maksimums-kapasiteten. Det vil helt klart bli behov for både tappe-, flaske- og etiketteringsmaskin og flere gjærings- og lagringstanker, men jeg må lære å gå først, sier hun.
– Du har også andre sprelske navn på noen av øltypene dine, som Bekmørtna og Hop’sann. Fortell!
– Det er ofte tilfeldigheter som gjør at navn på øl kommer til. Bek’mørtna er jo et ord vi her nord bruker ofte om svarte natta. Da den første stouten kom til var Bek’mørtna et selvsagt valg. Hop’sann er ei blanding av det engelske hop som står for den humleblomsten som brukes til øl, og (heisann) hoppsann som er et hint til musevisa og dermed juleøl. Min eldste sønn kom med TykjePils en dag vi satt her og prata, så jeg må nok gå i gang med å brygge pils også. En dag.
Liss driver og brygger en American Pale Ale akkurat da vi snakker sammen. Hun synes den ser meget bra ut og vil gi den et navn som Lys & Fager. Et hveteøl, som hun kun laget som et testøl, er blitt veldig populært, det heter Kvit og skal gå i større produksjon allerede senere samme uken.
– Jeg lager også et øl med røykt malt akkurat nå. Tror det kan gå fint til reinsdyrkjøtt og kanskje ekte lutefisk? Tenkte å kalle det Kruttrøyk, men får no sjå hvordan alt blir, sier hun.
– Kan vi nå vente oss flere navn på øl inspirert fra bøker av forfattere som Jo Nesbø (Politi) eller kanskje Karl Ove Knausgård (Min Kamp)?
– Ja, dersom det finnes noe der ute som plutselig slår imot meg som genialt, så må jeg bare lage øl til tittelen. Ofte kommer navnet på ølet før ølet. Jeg har et helt A4-ark full av ølnavn, men må jo si at «Den trettende disippel» av Tom Egeland kunne vært et kult å bruke, får se hva det blir til. Jeg er i gang med å få tak i Zakk Wylde – jeg er veldig inspirert av noen cd-covers og noen posters han har, mye cool’t i metal-verdenen også!
Liss om ølene fra Skavli Brygghus:
-HonningIPA som heter “Humle & Honning”, det er et sterkøl, svært godt humlet, dyp rødbrun med en deilig maltsødme og dette hintet av honning som er bare nydelig. Håper å komme inn på Vinmonopolet og lokale restauranter og barer med det.
-Brown Ale som heter “Brun” og som er tilsatt kandissukker og har dufter som kaffe, litt bitter sjokolade og kanskje brent toast. Butikkøl.
-Brown Ale som heter “Hop*sann” og er et juleøl krydret med kardemommefrukter og appelsinskall. Milde toner av karamell og julekrydder. Butikkøl
-American Amber Ale som heter “Sjef”, er godt humlet og nydelig rødlig i fargen. Butikkøl.
-Stout som heter “Bek’mørtna”, krydret med vaniljestang. Litt bløt og god havrestout uten brente toner med denne litt liflige duften og smaken av vanilje.
Det vil også komme sesongøl av forskjellige varianter, små batcher vil produseres kontinuerlig: blir det bra kommer det for salg – i hvert fall i gårdsbutikken.
Oppdatering 11.4.2016: Rema 1000 Stormarked Seljestad (Harstad) har nå tatt inn Lille Humle & Honning, Kvit, Bleikansikt, Sjef og Fastlegen. Rema 1000 Bergseng (et par km utenfor Harstad sentrum) har tatt inn Fastlegen, Bleikansikt og Sjef. Rema 1000 Evenskjer har tatt inn Sjef, Kvit og Fastlegen. Nå jobbes det mot Rema 1000 Kilamyra samt Coop Extra i regionen
Fakta
Skavli Brygghus
Etablert: 19.02.2013
Beliggenhet: Evenskjer i Skånland kommune, Troms. Nærmeste nabo til
Harstad/Narvik Lufthavn, Evenes (som er i Nordland).
Planlagt produksjon 2014: 6000 liter
Antall ansatte: 2 inkludert Husets Frue selv (3 inkludert hovedsponsor, ektemann og hjelpende hånd Hans Olav Kanebog).
Produkter: 3-4 faste gjennom hele året samt sprelske batcher nå og da med andre typer Ales, og kanskje en Lager.
Distribusjon: Distribuerer selv, men ønsker på sikt å knytte seg til ServiceNord Engros eller Asko.
Noe for enhver smak: På Skavli Brygghus produseres primært Ale i ulike varianter. “Brun”, “Hop*sann” og “Sjef” er butikkøl som snart kan dukke opp i lokale Rema 1000-butikker. “Humle & Honning” og “Bek’mørtna” er sterkøl ment for Vinmonopolet, lokale restauranter og barer.
Les mer om boken Humle & Honning her