Menu

Pål H. Christiansen

Forfatter, journalist og forlegger

Veikrigen som ble barnevern

For noen av oss som var tilstede på kommunestyremøtet i Oslo 16.11, eller fulgte med på nett-TV, ble det en deprimerende affære. Bedre blir det ikke når MDG-byrådene prøver å spille på trafikksikkerheten til Bærums skolebarn i et etterfølgende innlegg i Aftenposten. 

På ett og samme møte maktet det folkevalgte bystyreflertallet å gjøre flere uforståelige krumspring:

  1. Å vedta utidige innsigelser mot Bærum kommunes E18-planer.
  2. Å vedta å gå videre med planer som kan føre til rasering av boligområdet Nedre Grefsen i Oslo.
  3. I tillegg klarte ikke de av byrådene som var tilstede å gjøre ordentlig rede for fremdriften for Fornebubanen, som er et viktig miljøtiltak for å få folk over fra å bruke bil til å bruke kollektive transportmidler mellom Bærum og Oslo.

img_20161116_115736Dette var sannelig et brutalt møte med fremferden til et byråd som har satt seg i hodet at Oslo skal bli klimahovedstad og et utstillingsvindu for rettroende miljøpolitikk.

I et tilsynelatende unnselig innlegg i Aftenposten 28.11.16 fortsetter så byrådene Lan Marie Nguyen Berg og Hanna E. Marcussen fra MDG på lavmælt vis å blande seg inn i Bærum kommunes gjøren og laden som om ingenting har skjedd.

Det som i Oslo bystyre 16.11.16 ble vedtatt som en formell innsigelse mot Bærums reguleringsplaner for E18 fra Strand til Ramstadsletta, har nå med ett blitt dempet til «forslag til høringsinnspill».

Innspill til reguleringsplaner og innsigelser mot reguleringsplaner er vel ikke helt det samme, alt ettersom innsigelsene medførte at det stikkes kjepper i hjulene for prosessene i Bærum kommune, mens innspill kun hadde vært innspill.

Nå må det gås en runde via Fylkeskommune og kommunaldepartementet for at Bærum skal komme videre med sine helt legitime planer for å bedre miljøet med ny E18 med tunnel fra Strand til Ramstadsletta.

Det etterlatte inntrykk er et Oslobyråd som prøver å styre hele Oslogryta etter eget miljøhode, men ikke klarer å gjøre annet enn ugagn og å etablere en og annen stripe med sykkelvei som ingen egentlig vil ha.

20161128_101004

Konsekvensen av Oslos trenering av en helhetlig reguleringsplan for E18 gjennom Bærum kan blant annet bli, som tidligere påpekt, ekstra kostnader på mange hundre millioner kroner og rasering av et hyggelig boligmiljø på grunn av en unødvendig midlertidig omkjøring ved Strand.

Påfallende er det at Lan Marie Nguyen Berg og Hanna E. Marcussen i det nevnte innlegget i Aftenposten plutselig er blitt rørende opptatt av trygge skoleveier for Bærumsbarn, som om de ikke har nok med å bekymre seg for sikkerheten til hovedstadens egne skolebarn.

Dette rimer svært så dårlig med den fraværende lojaliteten hos byrådene til alle som bor langs E18 i Bærum og som venter på en avklaring i veisaken. Mange har sittet i tiår og ventet på å bli innløst eller få endelig beskjed om at de kan planlegge en fremtid i husene sine langs veien.

Sett fra Bærum er tilliten til MDG og det rødgrønne byrådet i Oslo lik null, og flere og flere i hovedstaden selv vil nok føle det samme for sitt eget folkevalgte byråd i tiden som kommer.

Pål H. Christiansen, Forfatter og journalist    #roadtonowhere

 

Leave a Reply